cs

Novelizace peněžitého trestu: Bude se trestat více finančně a méně často vězením?

13.05.2025

Peněžitý trest má nově sloužit jako silnější alternativa u majetkových a hospodářských trestných činů namísto trestu odnětí svobody. Vláda v rámci rozsáhlé připravované novely trestního zákoníku navrhuje širší a univerzálnější využití peněžitého trestu. 

Připravovaná změna cílí zejména na možné využití ukládání peněžitého trestu za hospodářské a majetkové trestné činy, u nichž má peněžitý trest představovat účinnou alternativu k trestu odnětí svobody. Nyní byly poslancům rozeslány pozměňovací návrhy a poté připravovaná novela zamíří do třetího čtení.


Za jakých podmínek lze nyní uložit peněžitý trest?

Zákon výslovně připouští uložení peněžitého trestu samostatně kumulativně za podmínek:

Soud může uložit peněžitý trest, pokud pachatel úmyslným trestným činem získal nebo se pokusil získat majetkový prospěch.

I když nešlo o zištný čin, může soud peněžitý trest uložit ve dvou případech:
– pokud to trestní zákon u daného činu výslovně umožňuje,
– nebo pokud jde o méně závažný čin (tzv. přečin) a s ohledem na jeho okolnosti a poměry pachatele není nutné ukládat nepodmíněný trest odnětí svobody.

Peněžitý trest lze současně uložit jako jediný trest, pokud vzhledem k závažnosti činu a osobě pachatele není potřeba ukládat jiný druh trestu.

V praxi to znamená, že peněžitý trest jako samostatný lze nyní uložit jen za určité trestné činy. Návrh novely však výrazně rozšiřuje možnosti jeho uložení.


Jaké se chystají změny?

Vláda v připravované novele navrhla zrušit dosavadní zákonná omezení a umožnit ukládání peněžitého trestu jako samostatného téměř ve všech případech.

Ukládání peněžitého trestu už nebude muset být výslovně uvedeno u každého trestného činu v trestním zákoníku. Nově by jej soud mohl uložit samostatně za jakýkoliv trestný čin, s výjimkou zločinů proti důstojnosti v sexuální oblasti a zvlášť závažných zločinů.


Co přinese možná změna sazeb peněžitého trestu?

Vláda také navrhla změnu sazeb peněžitého trestu, která má lépe odpovídat závažnosti spáchaného činu a podtrhnout, že se jedná o skutečnou alternativu k trestu odnětí svobody.

V případě přeměny peněžitého trestu na trest odnětí svobody se nově navrhuje, aby za jednu denní sazbu připadal jeden den odnětí svobody – na rozdíl od současné úpravy, kdy jedna denní sazba peněžitého trestu odpovídá dvěma dnům výkonu trestu.

Zásadní změnu přináší také způsob určení maximální výše peněžitého trestu. Na rozdíl od dosavadní právní úpravy, která stanovovala nejvyšší počet denních sazeb pevně, se nově navrhuje, aby jejich počet odpovídal horní hranici trestní sazby odnětí svobody vyjádřené ve dnech. Například je-li horní hranice trestu odnětí svobody za daný trestný čin stanovena na jeden rok, bude možné uložit peněžitý trest až ve výši 365 denních sazeb.

Tento přístup odpovídá požadavku, aby v případě přeměny peněžitého trestu na trest odnětí svobody takto přeměněný trest nepřesáhl zákonem stanovenou horní hranici pro daný trestný čin. Zároveň umožní ukládat peněžitý trest i za závažnější trestné činy, například v oblasti majetkové a hospodářské kriminality, bez nutnosti současného uložení trestu odnětí svobody, nebo umožní uložit trest odnětí svobody v mírnější podobě.

Peněžitý trest má tedy v souhrnu získat větší váhu, než doposud stát se flexibilnějším a zároveň adekvátním způsobem, jak trestat bez nutnosti posílat pachatele za mříže. Rozšíření možnosti ukládat peněžitý trest může dát soudům větší prostor pro individuální posouzení případu. Nelze však spoléhat na to, že soud této možnosti automaticky využije.

Pokud čelíte obvinění z trestného činu, neváhejte se na nás obrátit. Zajistíme, aby byly soudu předloženy všechny relevantní okolnosti a možnosti, které mohou hrát ve váš prospěch a přispět k mírnějšímu trestu.


Mgr. Petr Motyčka